Gode råd til den kommende Ironman

3,8 km svømning, 180 km cykling og til slut løbe et maraton. Er du konkurrencemenneske og elsker du at udfordre og presse dig selv? Så er en Ironman måske lige noget for dig.

 

For at kunne opfylde drømmen om at kunne krydse målstregen og kalde sig selv for Ironman, er det nødvendigt at have godt styr på, hvad det kræver. Derfor er der her samlet nogle råd, der kan forberede dig på vejen til den hårde distance.

 

Struktur, hårdt arbejde og restitution

At gennemføre en Ironman er ikke en leg, og det kræver utrolig meget træning. 10-12 træningspas om ugen i et halvt til et helt år op til er en god grundregel.

 

Men det kan da ikke lade sig gøre med arbejde, venner og familie – kan det?

 

Løsningen er at kunne strukturere sin hverdag ned til mindste detalje. Da der ofte er 1-2 træningspas per dag, kan man eksempelvis transportere sig selv til og fra arbejde med løb eller cykling og få klaret sin svømning fra morgenstunden. I forhold til svømning er det særligt her, de fleste bør lægge et stort fokus. Dette da svømning ofte er den del af en Ironman, de fleste er ubekendte med.

 

At træne op til en Ironman kræver mange træningspas, men det er stadig vigtigt at huske på at få restitueret ordentligt. Man skal være opmærksom på ikke at presse sin krop så meget, at det kan resultere i skader, der i sidste ende kan ødelægge mulighederne for at gennemføre.

En hård – og dyr titel

Vil du gennemføre en Ironman, skal du også have en masse udstyr. Det kræver bestemt tøj til de forskellige discipliner, svømmeudstyr, cykel og udstyr hertil, GPS-ur, løbesko og meget andet. Det kan derfor ende med at blive en ret dyr affære. Men for nogle er drømmen om at gennemføre en Ironman så stor, at de måske optager et mindre lån, der kan hjælpe dem på vejen dertil.