Husk afslapning før og efter træning

Det er vigtigt at holde sig i gang. Træning er noget vi alle bør prioritere i vores hverdag, eftersom det kan bidrage til mere energi og overskud. Dog er afslapning og ro ligeså vigtigt. Sådan kombineres disse to ting bedst. Læs med.  

Nogle træner blot for sjov, mens andre gør det af professionelle årsager. Ligegyldigt om man er i gang med at træne op til en iron-man, eller blot ønsker at fjerne lidt af julekalorierne, kræver det også en form for restitution. Dette er også grunden til at mane søger professionel hjælp, enten i forhold til kostlægning eller træningsprogram. Er man ny inden for træning, kan det være svært at afgøre hvor meget belastning man reelt set kan udsætte sin krop for.

Det er også derfor man anbefaler at man langsomt opbygger kondition og styrke. Overbelaster man sin krop fra dag 1, risikerer man både fysiske og psykiske forhindringer. Fysisk i form af skader, og psykisk i form af mangel på motivation, fordi man ikke opnår de hurtige resultater, som man havde forventet. Sæt nogle realistiske mål, som er holdbare – det skal hverken være for nemt eller for svært, men en balance derimellem.

Afslapningen skal du få koordineret ind strategisk i løbet af din træningsuge, sådan det giver mening i forhold til dit arbejde og din træning. Afhængig af om du morgentræner, eller aftentræner er det essentielt at kigge på restitutionsmuligheder når du er på job. Kroppen arbejder bedst, hvis den får lov til noget afveksling. Dette betyder at det er afgørende, at du ikke blot sidder ned i en kontorstol i otte timer, men bytter det lidt ud med andre arbejdsstillinger/ positioner i løbet af dagen.

Det kan være I har en sofa på kontoret. Sæt dig i den, hvis du skal lave mindre krævende opgaver. Ligeledes er det vigtigt at huske – afslapning behøver ikke kun være at sidde stille – det kan også ske ved at få rejst sig, og dermed få en sund blodcirkulation i kroppen, der afstresser hjerne og krop.