Motivationsguide – sådan kommer du succesfuld i gang med at træne

Det kan for mange være svært at finde motivationen, og ligeså opretholde den på længere sigt, hvilket kan være årsag til, at mange ser bort fra den vigtige træning i dagligdagen. Der er flere væsentlige faktorer, der spiller ind, hvis man vil sikre sig en god træningsrutine og med garanti vil opleve succes hermed.

Sørg for det rette træningsudstyr

Tøj og sko
Alt efter hvilken træningsform du foretrækker – løb, styrketræning, cykling osv. – er det relevant at finde noget tøj, der er beregnet til træningstypen, og hvor der er god bevægelighed, åndbarhed og kvaliteten er god. Det kan for mange være en udfordring at gå ud og investere i et nyt sæt træningstøj, når de ikke med sikkerhed ved, om de kommer til at få gavn af det. Dog skal det siges, at hvis tøj og sko er på sin rette plads og nøje er udvalgt til dig, er der stor sandsynlighed for, at det sætter gang i motivationen, også på længere sigt.

Tilbehør
Igen handler det om, hvilken træningsform, der er tale om, og hvor mange foretrækker at have et løbebælte om maven til drikkedunk, plads til nøgler og telefon, er der andre, der foretrækker et etui til telefonen på armen.
Et andet tilbehør, der er væsentligt at nævne, er headset og høretelefoner. Det er op til den enkelte, hvilken type, man foretrækker. Nogle ønsker at bære et headset, der er tilkoblet Bluetooth, hvor andre foretrækker høretelefoner med ledning og en direkte tilkobling til telefonen.

Er man på udkig efter et godt headset til træning, skal man være opmærksom på, at nogle headset er bedre beregnet til træning i forhold til fx gaming. Det har noget at gøre med vægten på headsettet, lydkvaliteten og andre faktorer, der spiller ind alt efter formål. Se mere på www.evermart.dk/gamer-headset, hvis du i stedet er på udkig efter et gamer headset.

Musik og underholdning

Mange gør også brug af musik og andet underholdning i løbet af sin træning, hvilket også fører med til en øget motivation og træningsgejst. Det kan være musik til løbeturen, til styrketræningen eller en tredje træningsform. Det vigtigste er blot, at man finder en musikgenre, som man føler sig tilpas i og som også hænger sammen med intensiteten af træningen. Er det hård træning, kan en hårdere genre være oplagt, hvor en lang gåtur eller cykeltur bedre passer til lidt mere stille musik.

Står man i træningscenteret og yder konditionstræning fra stepmaskinen, løbebåndet eller motionscyklen, kan det også være rart at sætte en serie eller lydbog på telefonen, som man kan blive underholdt af i mellemtiden.

God og varieret kost

I takt med at man træner, får det også stor betydning for appetitten og den kost, vi indtager. Oftest har man tendens til at spise sundere, når man kommer fra træning, og vi drikker mere vand, mens vi træner, hvilket også har en god effekt på vores krop.
Sørg for at sammensætte en god og varieret kost og madplan én dag om ugen, så det er nemmere at forholde sig til i løbet af ugens dage, hvor der er andet at tage højde for som indkøb, rengøring og arbejde.