Skab variation i træningen for din krop og din motivation

Når man dyrker en speciel sport meget intenst, det kan være i forbindelse med en triatlon, men det kan også bare være på grund af ønsket om at blive god til denne disciplin, kan man let komme til at være meget ensformig i sin træning. Dette er meget naturligt, da man kunne forestille sig, at intens træning er den bedste måde at blive god til noget. Dette er selvfølgelig også rigtigt langt hen af vejen, men man vil også hurtigt opleve, at der en del problemer med at træne på samme måde flere måneder i træk.

Først og fremmest vil man opleve, at man på et tidspunkt vil blive træt af at dyrke denne form for træning. Dette er også gældende selvom man finder en enorm glæde i sportsgrenen. Ensformighed vil ofte ende ud i kedsomhed. Dette kan betyde, at man mister motivationen og lysten til at dyrke denne sportsgren. Dette kan have stor indflydelse på ens præsentation, og man kan derfor regne med, at det i sidste ende vil være en fordel at ændrer i ens træningsmønster.

Dette gøres let ved, at man inkorporer andre typer af træning, for man behøver nødvendigvis ikke at holde deciderede pausedage, man kan blot dyrker andre træningsformer en til 2 dage om ugen. På den måde bliver ens form også langt mere alsidig.

Dyrk en holdsport såsom håndbold for at skabe spænding i træningen

Når man skal vælge en supplerende sportsgren eller træningsform, er det selvfølgelig først og fremmest vigtigt, at man finder en sport, hvor man vil blive udfordret i forhold til sin nuværende form. En sport såsom håndbold er for eksempel et fremragende bud, hvis man ønsker at forbedre sin kondition, da det er en sport, hvor man skal løbe meget, og det skal helst gå hurtigt. Derudover bidrager det at gå til en holdsport også rigtig meget til ens præstation. Ved at klikke her kan man finde en masse godt udstyr, hvis håndbold lyder tiltrækkende.

Variation i træningen er vigtig i forhold til skader

Hvis man dyrker sport og træning i et så højt niveau, at man dyrker triatlon disciplinen, er det først og fremmest nødvendigt med en god forsikring fra for eksempel www.next.dk, da man er ekstra udsat i forhold til skader. Dog kan man også gøre en hel del selv for at forebygge disse uheld. Det er selvfølgelig uhyrelig vigtigt, at man husker at strække godt ud samt at varme op, da dette er den bedste prævention mod skader. Dog kan det at skabe variation i træningen også have en betydning. Mange oplever nemlig skader i forbindelse med at lave de samme øvelser eller den samme type træning gang på gang. Variation kan gøre, at muskler og led ikke bliver slidt op ved at bruges på den samme måde konstant.